Pengikut

Jumaat, 25 Disember 2020

TIPS SELEPAS TEMUDUGA

 

Kredit : seek.com.au


Assalamualaikum semua. 💗 Kita jumpa lagi di sini untuk hantaran berkaitan temuduga. Kali ini, saya akan berkongsi tentang "Apa yang perlu dibuat selepas temuduga". Eh, lepas temuduga ada kena buat apa-apa lagi ke? 😮 Mestilah ada walaupun sikit ja.




1 ✒ Hantar emel ucapan terima kasih/emel susulan. 


Setelah beberapa hari berlalu sesi temuduga kita, hantarlah emel/surat rasmi ucapan terima kasih kepada penemuduga (jika ada maklumat mereka, 'business card' dan sebagainya.). Jika tidak, hanya hantar emel/surat kepada pihak yang memberi makluman untuk temuduga kita. 


Jika kita ingin menghantar emel/surat lebih seminggu daripada tarikh temuduga, kita boleh terus tanya tentang status/jawapan daripada temuduga tersebut. 


Berikut saya kongsikan contoh surat ucapan terima kasih selepas temuduga yang pernah saya hantar. Memandangkan saya mendapat makluman temuduga melalui mesej "WhatsApp", saya menghantar surat ini melalui aplikasi "WhatsApp" juga.👇




Lebih kemas jika kita sertakan alamat dan sebagainya supaya surat tersebut menepati format surat rasmi (saya tak berfikir panjang masa hantar mesej ini). Surat di atas ini hanya surat ucapan terima kasih yang saya hantar selepas beberapa hari temuduga berlalu. Kalau nak tanya tentang susulan keputusan temuduga, buang bahagian "Saya ingin merakamkan ucapan kemaafan..." sampai habis tu, tukar kepada ayat :


" Berkenaan sesi temuduga tempoh hari, saya ingin mendapatkan kepastian sama ada saya diterima ataupun tidak untuk jawatan tersebut. Jika keputusan masih dalam pertimbangan, saya sekali lagi ingin menyatakan hasrat untuk bekerja di syarikat tuan/puan sebagai ....... ". Akhiri dengan sekian, terima kasih seperti biasa.




2 ✒ Teruskan berdoa.


Seperti yang saya pernah cerita sebelum ini, saya suka amalkan doa yang selalu disebut sebagai doa makan tu sebab doa itu lebih kepada doa untuk keberkatan rezeki. In syaAllah, murah rezeki kita dapat jawatan/pekerjaan yang layak untuk kita. Banyakkan doa dan pergantungan pada Allah.




3 ✒ Buat surat rasmi mohon maaf.


Eh, kenapa pula nak minta maaf? Surat ini hanya perlu sekiranya kita terpaksa menolak tawaran bekerja setelah diterima untuk jawatan yang kita pernah mohon atas sebab-sebab tertentu. 


Walaupun kini kita menolak tawaran bekerja di syarikat itu, ada kemungkinan kita akan memohon semula kerja di syarikat yang sama pada masa hadapan. Jika kita menghantar surat ini, pihak syarikat akan melihat kita sebagai orang yang bertanggungjawab dan tiada masalah untuk menerima kita lagi pada masa akan datang.


Di bawah adalah contoh surat permohonan maaf yang pernah saya hantar :







Masa ni tak jangka pun puan penemuduga tu akan balas mesej saya, tak sangka sangat. Terharu 😭 Alhamdulillah. Puas hati sebab kita bertanggungjawab hingga ke akhirnya walaupun kita tidak bekerja di syarikat tersebut.




4 ✒ Teruskan usaha, jangan putus asa. 


Sekiranya kita tidak mendapat tawaran bekerja di syarikat-syarikat yang telah kita hadiri temuduga, jangan pernah berputus asa. Jika kita memang meminati posisi kerja itu, ada saja peluang, cuba mohon lagi dan lagi. 


Buat refleksi diri setiap kali hadiri temuduga, perhatikan mana yang perlu kita ubah dan baiki. Minta pandangan kawan-kawan dan keluarga. Mencari kerja yang kita inginkan tidak mudah.



___________________________________________ 💕



Saya doakan kita semua dimurahkan rezeki dan mencapai apa yang terbaik untuk diri masing-masing. Aamiin. Terima kasih sudi membaca. Semoga bermanfaat untuk sahabat-sahabat. 



💗 Baca juga hantaran berkaitan di sini : 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sanah Helwah Abuya

Assalamualaikum, sahabat semua. Hari ini saya cuma ingin berkongsi rasa dan cerita indah. Seperti tajuk yang tertera, hari ini ialah hari ba...