Pengikut

Sabtu, 14 November 2020

MAKLUM BALAS TERHADAP JEMPUTAN TEMUDUGA



Kredit : pngtree

Assalamualaikum kawan-kawan semua. Hantaran saya kali ini hanya berkisar tentang apa yang perlu kita lakukan dalam fasa kita baru mendapat jemputan temuduga. 


Terdapat pelbagai cara yang digunakan oleh majikan untuk memaklumkan bahawa kita terpilih untuk temuduga. Boleh jadi melalui panggilan telefon, pesanan ringkas melalui "WhatsApp", emel ataupun kita dijemput masuk ke dalam "group WhatsApp" bersama dengan calon-calon lain seperti berikut : 


"Group" Makluman Temuduga
di "WhatsApp"


Setelah dijemput masuk ke dalam "group" dan mesej sebegini dihantar, bagaimana respon sepatutnya? Adakah kita boleh sekadar membalas:


"Hadir" atau "Saya hadir"


Berikut di bawah saya kongsikan contoh maklum balas kehadiran yang agak bagus dan memudahkan pihak syarikat :


Maklum balas rakan saya di "group"


Pada pandangan saya, maklum balas berikut bagus kerana mengandungi nama penuh, makluman kehadiran, kemas susunan ayat dan tidak kelihatan "sesak".


Namun begitu, kita perlu berhati-hati dalam menggunakan "emoji" agar tidak berlebihan. Dalam gambar di atas, terdapat agak banyak "emoji" yang mana perlu dikurangkan agar kelihatan lebih formal. 


Sebaiknya kita sediakan dari awal surat rasmi ucapan terima kasih dan makluman kehadiran sebab ada kemungkinan kita akan memerlukannya nanti.


Surat permohonan maaf 
tidak hadir ke temuduga


Di atas ini adalah contoh surat tidak dapat hadir ke temuduga yang saya hantar kepada pihak majikan. Walau apa pun kekangan kita untuk hadir ke sesi temuduga, maklumkanlah dulu kepada majikan/ pihak yang menghubungi kita untuk makluman temuduga.


Jika rakan-rakan berminat, boleh muat turun contoh surat berkaitan di sini :

💎 Surat Makluman Hadir Ke Temuduga

💎 Surat Makluman Tidak Hadir Ke Temuduga


Meskipun kita dah dapat tawaran kerja lain, jangan lupa ucapkan terima kasih dan maaf kepada pihak yang sudi menjemput kita ke sesi temuduga. Siapa tahu nanti akan tiba masanya kita memohon semula jawatan kosong di tempat yang sama.


Sekian dahulu perkongsian saya kali ini. Kita berjumpa lagi nanti. Semoga bermanfaat 💗 



Baca juga hantaran berkaitan di sini :




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kuetiau Goreng Untuk Mentua

Assalamualaikum semuanya. Kembali lagi kita dalam rancangan "Masakan mudah apa hari ini?" Hahaha. Seperti yang ditulis pada tajuk ...