Pengikut

Sabtu, 21 November 2020

TIPS SEBELUM TEMUDUGA (Bahagian 1)

 

Kredit : medium.com

Assalamualaikum, kawan-kawan 😉


Seperti yang telah dijanjikan, pada hantaran kali ini saya akan kongsikan "Tips Sebelum Menghadapi Temuduga Kerja".



1 ✒ Cari maklumat tentang syarikat.


Antara maklumat yang perlu kita tahu adalah :

  • Nama penuh syarikat (jangan sampai tersilap ya)
  • Nama pengusaha / pengasas
  • Nama orang yang uruskan sesi temuduga kita (yang memberi makluman temuduga)
  • Sejarah ringkas syarikat (dibina tahun berapa)
  • Cawangan-cawangan yang ada bawah naungan syarikat
  • Produk-produk keluaran syarikat (jika berkaitan)
  • Visi dan misi syarikat (cuba kaitkan dengan misi kita menyertai syarikat tersebut)
  • Pencapaian terbaru syarikat (maklumat tambahan)

Semua maklumat di atas tidaklah perlu dihafal semua cuma sekurang-kurangnya kita pernah baca dan faham.



Kredit : temudugaspa8i.com


2 ✒ Sediakan segala dokumen yang diperlukan. 


Saya telah menulis secara terperinci tentang dokumen-dokumen yang diperlukan dan cara susunan fail untuk temuduga pada hantaran lain. Kawan-kawan boleh tekan pautan di bawah untuk membacanya :

Cara Susunan Dokumen Penting Untuk Temuduga



3 ✒ Jangka soalan yang akan ditanya. 


Untuk bahagian ini pun saya dah buat hantaran khusus. Saya senaraikan soalan yamg biasa ditanya berserta contoh jawapan. Rakan-rakan boleh rujuk di sini :

25 Soalan Temuduga Yang Biasa Ditanya




4 ✒ Buat persediaan untuk perkenalkan diri. 


Untuk temuduga berkaitan guru Agama/Bahasa Arab, bersedia dalam Bahasa Arab. Untuk kebanyakan temuduga bagi jawatan profesional, selalunya dalam bahasa Inggeris (Jika laman web syarikat menggunakan Bahasa Inggeris, pastikan kita buat persediaan dalam bahasa Inggeris). 



Kredit : therohani.com


Apabila disuruh "perkenalkan diri anda", jangan bercerita panjang lebar. Antara perkara penting untuk diberitahu ialah :

  • Nama panggilan (nama pendek. Bukan nama manja)
  • Umur
  • Bidang pembelajaran dan di mana (nama universiti/kolej/sekolah)
  • Pengalaman bekerja (jawatan dan nama syarikat) - jika ada
  • Pengalaman praktikal/latihan amali (jika belum ada mana-mana pengalaman bekerja)
  • Pengalaman menguruskan/menyertai apa-apa program (jika pengalaman praktikal pun tiada)

Berhenti di situ saja untuk sesi perkenalan diri kita. Selalunya saya sebut juga status perkahwinan dan tempat tinggal. Kalau kawan-kawan rasa perlu sebut yang tu juga, silakan. 



Lepas kita perkenalkan diri, biasanya panel akan tanya, "ada lagi ke yang nak diberitahu tentang diri anda?" Yang ni, kita boleh bercerita secara ringkas tentang sebab kita memohon jawatan tersebut di syarikat itu dan cuba kaitkan dengan misi/visi syarikat. Contoh :



"Saya sangat meminati profesion perguruan dan saya dapati misi yang ingin dicapai oleh syarikat ini selari dengan misi saya sendiri untuk menjadi seorang pendidik yang ............................"



5 ✒ Kuasai resume.


Pastikan apa yang ditulis dalam resume sama dengan hakikat sebenar ya dan pastikan kita ada penerangan untuk setiap soalan berkaitan resume kita. 


Sebagai contoh, jika ditanya tentang kemahiran anda dalam "photoshop", anda boleh terangkan kemahiran anda secara terperinci, contohnya pencapaian seperti menyediakan poster untuk program besar dan sebagainya.


_________________________________________  💕



Untuk bahagian pertama, saya akhiri di sini sahaja dulu hantaran saya. Saya akan sambung tips sebelum temuduga bahagian kedua pada hantaran akan datang. Terima kasih sudi membaca 😉



💗 Baca juga hantaran berkaitan di sini :



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sanah Helwah Abuya

Assalamualaikum, sahabat semua. Hari ini saya cuma ingin berkongsi rasa dan cerita indah. Seperti tajuk yang tertera, hari ini ialah hari ba...