Pengikut

Jumaat, 25 Disember 2020

10 TIPS SEMASA TEMUDUGA

 

Kredit : all-free-download.com


Assalamualaikum kawan-kawan semua. 💕 Haiii, lama tak jumpa.


Pada hari ini, saya akan berkongsi beberapa "Tips Semasa Temuduga". Semoga bermanfaat.




1 ✒ Matikan telefon bimbit.


Sebelum masuk ke bilik temuduga, matikan telefon bimbit atau senyapkan (mute). Jangan sampai telefon kita berbunyi sama ada panggilan/mesej masuk ataupun loceng (alarm) berbunyi. 


Kalau untuk temuduga penjual/admin kedai telefon, tak perlu matikan telefon. Mute sahaja sebab selalunya penemuduga akan minta kita promosikan telefon kita sendiri. Nanti nak mempromosi, kita boleh tunjuk fitur kamera dan sebagainya.




2 ✒Pastikan arahan yang tepat untuk sesi temuduga.


Sampai sahaja di tempat temuduga, ambil cakna pada setiap arahan yang diberikan oleh pihak syarikat. Pastikan tempat pendaftaran, di mana ruang menunggu yang betul dan apa tanda anda dipanggil masuk ke bilik temuduga. 


Ada sesi temuduga yang menggunakan loceng sebagai tanda giliran calon telah tiba. Tumpukan perhatian pada setiap arahan untuk mengelakkan 'mood' penemuduga terganggu ya.



Kredit : eratuku.com




3 ✒ Tunggu arahan daripada penemuduga sebelum bertindak.


Apabila tiba giliran kita untuk ditemuduga, sebelum masuk, ketuk pintu dan beri salam dulu. Kemudian, perhatikan dan dengar baik-baik arahan dari dalam bilik temuduga. Apabila disuruh masuk, barulah masuk. 


Apabila disuruh duduk, barulah duduk. Tetapi, jika penemuduga tidak menyuruh kita duduk walaupun telah masuk beberapa minit, kita boleh bertanya, "Maaf tuan/puan. Boleh saya duduk?". Tanya dengan sopan.




4 ✒ Jaga postur tubuh.


Masa mula-mula masuk lagi, jaga postur tubuh kita ketika berjalan. Jangan terlebih menunduk sebab nak tunjuk kita tak meninggi diri dan jangan sampai terlebih mengangkat kepala serta melebarkan dada, takut dilihat terlebih yakin diri. Bersederhana sahaja.


Semasa duduk, tegakkan bahu. Elakkan menyilang kaki. Selalunya penemuduga meletakkan kerusi kita jauh sedikit daripada tempat duduk mereka supaya dapat memerhatikan kita dari kepala hingga ke kaki. Kaki kita tu jangan tergedik-gedik. Kena berlatih depan cermin di rumah sebelum temuduga lagi ya.






5 ✒ Jaga "eye contact".


Jangan sampai penemuduga fikir kita mengelak daripada bertembung mata dengan mereka. Kalau memang tak boleh pandang mata penemuduga sebab segan dan sebagainya, pandang pada dahi/hidung/mulut penemuduga. Penemuduga nampak usaha kita untuk tidak melarikan mata daripada mereka.




6 ✒ Berhati-hati menjawab soalan.


Jangan cepat-cepat nak jawab soalan. Walaupun kita dah sangat bersedia untuk sebarang soalan, pastikan penemuduga habiskan dulu soalan, tunggu beberapa saat dan baru berikan jawapan. Jangan terlebih yakin ya sebab kadang-kadang soalan yang nak ditanya berbeza daripada apa yang kita jangka.




7 ✒ Bercakap yang baik-baik sahaja tentang syarikat atau rakan sekerja lama.


Seperti dalam hantaran saya yang lalu, saya dah jelaskan, kita tidak boleh sekali-kali memburukkan syarikat atau rakan sekerja lama walaupun hakikatnya lebih banyak yang buruk daripada baik. Jika tidak, penemuduga akan melihat kita sebagai seorang yang suka menyalahkan orang lain dan memburuk-burukkan pihak lain.


Kredit : eratuku.com




8 ✒ Bahasakan diri sendiri dan penemuduga dengan baik.


Seperti biasa, bahasakan diri sebagai "saya" untuk diri sendiri. Sesetengah calon tidak mengambil berat isu panggilan terhadap penemuduga sedangkan ini kritikal. Bercakap dengan membahasakan diri "saya dan awak" dengan penemuduga merupakan antara sebab utama calon ditolak. Bahasakan penemuduga dengan panggilan tuan/puan ya.




9 ✒ Pastikan ada soalan untuk ditanya kepada penemuduga.


Kalau ditanya ada soalan atau tidak pada penghujung sesi temuduga, elakkan jawab "tiada", pastikan tanya minimum satu soalan dan maksimum tiga soalan. Saya telah kongsikan contoh-contoh soalan yang boleh ditanya pada hantaran lepas.






10 ✒ Ucapkan terima kasih selepas tamat sesi temuduga.


Ringankan mulut untuk ucapkan terima kasih ya sebelum keluar daripada bilik temuduga. In sya Allah, penemuduga pun sejuk hati dengan kesopanan kita dari mula kita masuk, sewaktu sesi temuduga sehinggalah kita melangkah kaki keluar dari bilik temuduga.




Itu sahaja beberapa tips yang saya mampu kongsikan. Diharapkan rakan-rakan mendapat manfaat daripadanya. Terima kasih sudi membaca. 😉 



💗 Baca juga hantaran berkaitan di sini :



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sanah Helwah Abuya

Assalamualaikum, sahabat semua. Hari ini saya cuma ingin berkongsi rasa dan cerita indah. Seperti tajuk yang tertera, hari ini ialah hari ba...