Pengikut

Selasa, 1 Disember 2020

CARA SUSUNAN DOKUMEN PENTING UNTUK TEMUDUGA

 


Kredit : ubuy.com.my


Assalamualaikum semua. 😉 Hari ini, saya akan kongsikan dokumen-dokumen penting dan cara susunan fail untuk temuduga.



Yang pertama, sebaiknya kita sediakan senarai semak (checklist). Kalau untuk temuduga kerja kerajaan, selalunya dah disediakan senarai semak ni oleh pihak yang memberi makluman temuduga.



Seterusnya, untuk bawa semasa sesi temuduga, kita perlu sediakan fail khas (fail 'clear folder'). Sebaiknya pilih fail berwarna hitam. Pada bahagian tepi fail tu, tampal nama penuh dan nombor kad pengenalan (tak kisah yang bertaip atau bertulis tangan, asalkan nampak kemas). Contohnya begini :


Ini contoh fail saya


Cuma, biasanya untuk kawan-kawan yang hadir ke temuduga SPP dan SPA, saya perhatikan mereka siap tampal nama, nombor kad pengenalan, nama jawatan yang dipohon dan siap letak gambar sekali kat tengah-tengah muka depan fail tu. 



Terpulang pada kawan-kawan la ya yang mana lagi kelihatan kemas. Apa yang saya kongsi ni boleh digunakan untuk temuduga swasta tapi tidaklah banyak perbezaan dengan temuduga kerajaan.



Sebelum masuk bab susunan, saya nak ingatkan, lebih baik kita buat paling kurang lima salinan dokumen penting dan dapatkan pengesahan awal-awal lagi tau (sebelum memohon jawatan kosong).  



Kawan-kawan boleh susun dokumen penting mengikut turutan seperti berikut :


Maklumat Temuduga (tak wajib pun)

Maklumat Diri

  • Resume
  • Kad Pengenalan
  • Sijil Kelahiran (Jika diminta oleh pihak syarikat)

Sijil-sijil Pendidikan (kebanyakan yang saya perhatikan, untuk temuduga kerajaan biasanya didahulukan sijil SPM, kemudian baru ijazah) :

  • Sijil PMR (jika diminta)
  • Sijil SPM
  • Sijil Tamat Sekolah
  • Transkrip Diploma (jika ada, saya tiada sebab saya asasi)
  • Transkrip Sarjana Muda / Sarjana
  • Pengiktirafan Kelayakan Ijazah Sarjana Muda

Sijil-sijil Kokurikulum yang berkaitan dengan jawatan yang dipohon (sijil-sijil penyertaan / pencapaian tertinggi sahaja)



Kawan-kawan boleh tengok contoh susunan fail saya ya : 😉





Muka surat pertama fail, letak nama jawatan yang dimohon. Oh ya, saya guna fail murah ja, nipis plastiknya sebab tu nampak kurang cantik sikit. Saya cadangkan kawan-kawan beli fail yang mahal sikit je. Lebih berbaloi kot, lagi kemas dan tak mudah koyak plastiknya.





Bahagian maklumat temuduga ni, biasanya untuk temuduga kerajaan orang letakla. Kalau swasta, kadang-kadang makluman temuduga diberikan melalui "WhatsApp" sahaja. Jadi, kalau kes yang macamni, tak perlu letakla. 


Kalau nak letak masa dan tempat temuduga juga, letak ja sekali dengan jawatan yang dimohon kat muka surat paling depan tu. Lepastu, letak dokumen sebelah-sebelah dengan tajuknya nampak lagi kemas. 




Saya letak dokumen asli, bukan salinan.


Yang ni, kad pengenalan kan kecik je. Jadi, kalau takut kad pengenalan jatuh ke bawah dan nampak tak kemas, lekatkan bahagian belakang kad pengenalan tu dengan pelekat 'tack it'. Cuma, kebanyakan orang letak salinan kad pengenalan ja dekat sini, yang lain-lain semua dokumen asli. Cuma saya pernah nampak orang buat macamni, saya buat macamni. 



Pelekat tu macam mana? Tengok gambar di bawah. 👇 Saya beli harganya dalam RM 3.60 sahaja. Yang ni berbaloi beli, sebab boleh guna untuk benda-benda lain lagi.




Kemudian, 








Yang ni bukan wajib letak pun, tapi kalau syarat kelayakannya disebut melibatkan Bahasa Melayu, letak sahaja. (saya letak sebab nak penuhkan fail ja dan nampak ada orang letak jugak). 



Lepas Sijil Ujian Lisan Bahasa Melayu ni, saya siap letak juga sijil Ujian Lisan Bahasa Arab dan Sijil Kelas Kemahiran Al-Quran (KKQ) zaman sekolah dulu sebab ada kaitan dengan KAFA juga kan. Tapi, kalau dah berani letak tu, kalau ditanya masa temuduga, kena bersedia lah ya. Letak sijil KKQ, bersedia untuk disuruh tarannum (saya disuruh masa temuduga KAFA tempoh hari).



Seterusnya ....








👆 Yang ni letak terus la transkrip akademik yang ada senarai subjek dan gred tu semua kat muksurat selepasnya.






Untuk pengiktirafan kelayakan ijazah sarjana muda ni, pengiktirafan tidak akan dikeluarkan untuk individu tapi dikeluarkan ikut nama kursus (course) kita. Kalau kursus dan pusat pengajian kita ada dalam senarai pengiktirafan, kita boleh terus cetak ja. Nak 'check' di mana? 



Boleh tekan pautan di bawah, masukkan maklumat negara, institusi dan nama kursus, tekan "cari" dan terus boleh dicetak 👇





Akhir sekali, bahagian sijil-sijil kokurikulum dan penglibatan luar :








Sijil-sijil ni saya letak bermula dengan sijil-sijil terbaru. Dengan sijil-sijil praktikal sekali saya letak. Maklumlah zaman universiti sijil kurang banyak. Penyertaan program kebanyakannya direkod pada 'transkrip aktiviti kokurikulum ja" sebab dapat merit kan. 



Oh ya, sijil-sijil menang pertandingan letakla ya kawan-kawan. Yang tu paling bagus untuk diletak. Sijil pencapaian lebih tinggi daripada penyertaan.



Sebelum saya akhiri hantaran kali ini, berkenaan salinan-salinan dokumen yang dah disahkan, nak kena buat macam mana? Susun je ikut susunan seperti susunan dalam fail, lepastu letak klip dan masuk sampul besar saiz A4 tu. Nanti selit je lah sampul tu bersama fail kita waktu temuduga. 


Selalunya yang dibelek waktu temuduga fail tu je la, salinannya diambil oleh pihak penemuduga. Cuma, kalau untuk temuduga KAFA, kita hanya diminta untuk bawa sijil asli je. Salinan kan kita dah bagi masa mula-mula nak mohon.



Sekian sahaja hantaran saya untuk kali ini. Jumpa lagi nanti ✌ Terima kasih sudi membaca.




💗 Baca juga hantaran berkaitan di sini :

1 ulasan:

  1. https://macmillianguncenter.com/product/mossberg-930-for-sale/
    https://macmillianguncenter.com/product/590-shockwave/
    https://macmillianguncenter.com/product/mossberg-590/
    https://macmillianguncenter.com/product/mossberg-500-home-defense/
    https://macmillianguncenter.com/product/mossberg-500-cruiser/
    https://macmillianguncenter.com/product/kel-tec-ksg/
    https://macmillianguncenter.com/product/henry-410/
    https://macmillianguncenter.com/product/vr80-shotgun/
    https://macmillianguncenter.com/product/ati-omni-hybrid/
    https://macmillianguncenter.com/product/ak-47-pistol/

    BalasPadam

Kuetiau Goreng Untuk Mentua

Assalamualaikum semuanya. Kembali lagi kita dalam rancangan "Masakan mudah apa hari ini?" Hahaha. Seperti yang ditulis pada tajuk ...