Pengikut

Selasa, 10 November 2020

TIPS MENCARI KERJA (Pengalaman Mencari Kerja Bahagian 2)

 



    Assalamualaikum semua 💕 Sekali lagi kita bertemu pada hari ini. Seperti yang telah dinyatakan sebelumnya, hantaran kali ini berkisar tentang perkara-perkara yang saya tekankan untuk memastikan pencarian kerja saya lebih berkesan


    Sebelum ini, saya pernah membuat perkongsian ini di dalam "group" pencarian kerja di laman "Facebook" dan hari ini saya kongsikan pula di blog saya sendiri dengan harapan perkongsian ini manjadi menfaat kepada para pembaca semua. Jom baca perkongsian saya. 😉 Semoga perkongsian saya terus memberi manfaat kepada semua.


    Antara perkara-perkara penting yang saya tekankan untuk memastikan pencarian kerja saya lebih berkesan adalah :


1. 💗 Berfokus pada "page" & saluran pencarian kerja serta mengutamakan tempat kerja yang kita mahu (Contoh : Kelantan).

    Saya perhatikan ramai juga yang lebih gemar membuat hantaran pertanyaan di "group mencari kerja" Facebook bahkan saya sendiri pernah terfikir untuk berbuat begitu. Namun begitu, saya banyak memerhati dulu sebelum bertindak. 

    Apa yang saya dapat lihat, hantaran sebegitu jarang membantu pencari kerja malah lebih banyak mengundang komen daripada "scammers" dan orang-orang yang menawarkan pekerjaan yang tidak dimahukan. Ini contoh hantaran pertanyaan kerja kosong di "group" pencarian kerja :


    Pada pandangan saya, berbanding hantaran pertanyaan kerja begitu di "group" Facebook, lebih berkesan jika kita berfokus pada "page" kerja dan "channel telegram" kerja. 


  ✒  Jika kita nak bekerja di Kelantan, ikuti "page" dan "channel kerja Kelantan sahaja" melainkan jika kita tidak kisah untuk bekerja di mana-mana negeri atau tempat. Memandangkan saya banyak mencari kerja di Kelantan, kebanyakan halaman "Facebook" dan saluran "Telegram" yang saya ikuti juga berkait dengan pencarian kerja di Kelantan

    Namun begitu, saya tetap memohon jawatan kosong di luar Kelantan jika gaji bersesuaian dengan anggaran perbelanjaan. Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan seperti pembayaran sewa rumah, kenderaan dan sebagainya. 



Saya kongsikan pautan saluran dan laman yang saya ikuti seperti berikut.


✔ "Channel Telegram" (Sila search 'Telegram' di PlayStore, tekan "install" dan daftarkan nombor. Seterusnya, tengok semula hantaran saya ini dan tekan pautan yang saya kongsi di bawah kemudian tekan "join channel") :

🌸    https://t.me/JawatanKosongKelantan

    Jika rakan-rakan pembaca bukan "Kelantanese" dan mencari kerja di negeri masing-masing, taip sahaja pada bahagian "Search" di Telegram , contoh : Jawatan/Kerja Kosong di Selangor (mengikut negeri masing-masing).



✔ "Like Page Facebook" Kerja Kosong di Kelantan, antaranya (sila tekan pautan) :


🌸    https://m.facebook.com/keje0/

🌸    https://m.facebook.com/jkkelantan/

🌸    https://m.facebook.com/Insan2.Kelantan/



✒    Selain "page" dan saluran Telegram kerja negeri, setiap hari, saya ringankan tangan, buka "google chrome", taip secara terperinci. contoh :

🌸    Kerja kosong di Pasir Puteh 2020

🌸    Kerja Kosong di Kota Bharu 2020

🌸    Jawatan Kosong Guru di Pasir Mas 



✒    Selain itu, setiap hari saya akan tengok laman-laman pencarian kerja di "Google". Dah buka laman, saya khususkan terus pencarian untuk Kubang Kerian @ Kota Bharu @ Kelantan terus. Antara laman-laman kerja yang memudahkan : 


🌸    https://www.indeed.com.my/jobs-in-Kelantan

🌸    https://m.mudah.my/list?cg=7020&ca=4_1_s

🌸    https://www.majalah.com/?kelantan.kerja-kosong (yang ini agak jarang dikemaskini hantarannya)



Aplikasi untuk pencarian kerja


    Bukan itu sahaja, saya turut memuat turun aplikasi pencarian kerja. Antara yang memudahkan yang pernah saya "install" ialah :


🌸    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jora.android

🌸    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fastjobs.asia

🌸    https://play.google.com/store/apps/details?id=my.maukerja.applicant


    Setiap hari, saya memang akan sentiasa "check update" terbaru di "channel" dan "page" yang saya ikuti dan pada aplikasi yang saya muat turun. Banyak lagi sebenarnya yang boleh diikuti dan dimuat turun. Saya cuma mampu kongsikan "page" yang saya ikuti. laman-laman yang saya selalu "search" dan aplikasi yang saya "install" sahaja sebagai perkongsian.



2. 💗 Saring iklan kerja. 


✒ Saya akan abaikan terus iklan kerja seperti berikut :


🌸    Tak dinyatakan perincian kerja (jawatan, tempat dan lain-lain). Apabila ditanya kerja apa, di mana, kita disuruh untuk "dm" mereka. Banyak orang share iklan2 macamni di hantaran-hantaran pertanyaan kerja dalam "group" di laman Facebook.



🌸    Iklan yang tawaran gajinya tidak dilihat munasabah dengan beban kerja (contoh : bekerja dari rumah dapat 3000 @ kerja dalam pejabat gaji 3000, kelayakan "fresh graduate", lepasan SPM dll).


    Kemudian, saya akan tengok dulu kelayakan yang diinginkan dalam setiap iklan, jika dari awal tak menepati kelayakan saya, saya potong terus dari senarai. Kalau tak, ia akan buang masa saya dan majikan. Kadang-kadang boleh kita ambil pendekatan untuk tetap "mencuba nasib" tetapi kebanyakan masanya, waktu kita akan terbuang begitu saja. 😔


    Jika tempat kerja yang diiklankan tu jauh dari tempat saya, saya akan 'Keep In View = KIV' dulu, utamakan yang lebih dekat dengan tempat saya. Memandangkan saya memang tiada kenderaan sendiri, saya akan utamakan tempat kerja yang berdekatan dengan rumah sahaja (10 kilometer ke bawah) kecuali untuk jawatan-jawatan di luar negeri yang tawaran gajinya agak tinggi dan bersesuaian dengan target perbelanjaan semasa.



3. 💗 Jaga adab menulis hantaran dan berbalas komen.


    Saya sentiasa mengingatkan diri sendiri, jika nanti saya sendiri terpaksa memilih cara tambahan untuk mencari kerja seperti menulis hantaran-hantaran pencarian kerja di "group" Facebook kerja dan "group" WhatsApp kerja, saya perlu sentiasa bersedia untuk mendapat komen dan iklan daripada "scammers", komen iklan-iklan yang tidak menepati kehendak kita dll (seperti yang dinyatakan dalam isi kedua saya di atas sana). Namun begitu, adab masih perlu diutamakan.


    Ini juga peringatan untuk diri saya dan semua, jika ada yang komen bertanya, "Berminat tak untuk bekerja sebagai pembantu rumah / kerja-kerja "housekeeping" dan seumpamanya?" yang tidak bersesuaian dengan kemahuan kita, elakkan menjawab "Saya tak berminat / Saya toksey kijo gitu (Saya taknak kerja begitu) / dll". Cuba jawab macamni : 


"Terima kasih atas pertanyaan / cadangan / perkongsian / iklan. Cuma kalau boleh, saya nak cari kerja berkaitan ................" (Spesifikkan dan sebut kelayakan terus pun bagus).


    Jika ada iklan-iklan yang kita syak sebagai "scammers" dan seumpamanya,  elakkan balas dan tak perlu mohon. Tidak perlu juga kita sengaja  mencari gaduh. Biarkan saja. Respon saja pada yang menawarkan jawatan yang jelas (skop kerja dan tempat kerja yang jelas).


    Apa kepentingan menjaga adab? Yang pertama, orang akan senang hati dan ikhlas membantu kita jika mereka mampu dan ada maklumat. Yang kedua, siapa tahu dalam group tersebut, mungkin ada majikan yang memerhati dan mencari pekerja, sudah tentu yang beradab dan berakhlaq menjadi pilihan. Untung-untung, majikan tu terus bagi tawaran kerja.



Kredit : Kartun Dakwah Muslimah


4.
💗 Banyakkan doa, pergantungan kepada Allah dan bersabar (Ini sebenarnya yang paling penting, perlu dibuat sebelum memulakan langkah dan mesti berterusan) : Mungkin daripada berpuluh-puluh kerja yang kita mohon, beberapa panggilan temuduga saja yang kita dapat. Dalam banyak-banyak temuduga yang kita hadiri, ada kemungkinan satu pun tak dapat. 

    Cari kerja tidak mudah. Jangan terlalu memilih tambahan lagi bagi "fresh grad" / lepasan SPM yang masih tiada pengalaman kerja (pesanan buat diri saya sendiri).


    Sekali lagi hantaran saya begitu panjang bahkan mungkin lebih panjang daripada hantaran sebelum ini. Terima kasih yang tak terhingga atas kesudian pembaca sekalian. Maaf jika ada tersalah kata dan mengguris hati sesiapa. Niat saya hanya sekadar untuk berkongsi pengalaman. Semoga penulisan saya memberi manfaat kepada semua. 😊


    Sebelum ini saya hanya kongsikan pengalaman ditemuduga untuk Guru KAFA. Jika ada peluang, saya akan kongsikan pula pengalaman saya ditemuduga di beberapa tempat lain, in sya Allah. Semoga kita dalam jagaan Allah sentiasa. 💕 

2 ulasan:

  1. Terbaik.. Terima kasiha atas penulisan ni.. mmg saya tgh cari kerja baru tambahan di kelantan.. Thanks.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih juga sudi membaca perkongsian saya. Semoga dimudahkan segala urusan Tein 💗

      Padam

Sanah Helwah Abuya

Assalamualaikum, sahabat semua. Hari ini saya cuma ingin berkongsi rasa dan cerita indah. Seperti tajuk yang tertera, hari ini ialah hari ba...