Pengikut

Selasa, 18 Jun 2024

Sanah Helwah Abuya

Assalamualaikum, sahabat semua. Hari ini saya cuma ingin berkongsi rasa dan cerita indah.

Seperti tajuk yang tertera, hari ini ialah hari bahagia ulangtahun kelahiran ayah saya yang saya panggil "abuya".

Abuya ialah seorang ayah dan suami yang bertanggungjawab. Mencari nafkah untuk kami siang dan malam tanpa mengadu penat & lelah. Beliau mendidik kami tanpa paksaan. Beliau tidak pernah mengungkit membesarkan dan membayar untuk pendidikan kami adik-beradik. Bahkan, saya menamatkan ijazah sarjana muda pun dengan duit abuya & hasil kerja 'part time' yang tidak seberapa. Abuya taknak saya berhutang, jadi dia tidak berkenan saya membuat pinjaman PTPTN. Alhasilnya, saya tamatkan pelajaran tanpa perlu meminjam daripada mana² institusi, alhamdulillah.

Setiap kali mengenangkan itu, air mata saya mengalir. Besarnya jasa abuya dalam kehidupan kami. Dari kami kecil, hingga kami dewasa, abuya tidak pernah memberi tekanan & paksaan untuk kami dalam apa² pun yang kami buat. Abuya & ummi hanya akan memberi nasihat dan sokongan. Meskipun adakalanya kami tak sependapat, abuya & ummi tidak akan memberi paksaan sehingga kami tertekan dalam hal pembelajaran, perkahwinan dan kehidupan. Alhamdulillah. 

Perkongsian saya ini tidak menandakan kehidupan kami sempurna. Banyak ujian besar yang kami hadap dalam keluarga kami. Biarlah yang tahu saja tahu. Hantaran kali ini hanya sebuah perkongsian dari rasa syukur seorang anak.

Pagi tadi, panjang ucapan dan doa saya ucapkan sempena hari lahir abuya. Lalu, inilah jawapan daripada seorang ayah yang kami sayangi itu :



Perkara yang paling mengharukan selain daripada doa daripada seorang ayah adalah ucapan "terima kasih kerana menjadi anak yang baik". Saya menangis tergugu membacanya. 

Saya sedar, saya bukanlah anak yang begitu baik. Saya belum layak digelar anak solehah tapi insya-Allah saya akan selalu berusaha menjadi anak & isteri yang solehah. Saya teringin untuk menjadi anak solehah yang doanya untuk ibu bapanya makbul dan dibawa jua ke alam barzakh. 

Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Hidden" Hantaran

  Assalamualaikum, rakan-rakan. Hari ini saya akan berkongsi tentang "hidden" hantaran. Masih ada yang tidak tahu, apa maksud &quo...