Pengikut

Isnin, 29 Julai 2024

Apresiasi Untuk Sahabat

 

Assalamualaikum. ☺️ Beberapa hari lalu, saya menyambut ulangtahun kelahiran. Sedar tidak sedar, usia saya sudah hampir penghujung 20-an tapi bukan itu fokus hantaran saya kali ini. 



Hantaran saya kali ini adalah untuk mengapresiasi seorang sahabat yang hingga kini ada bersama saya walaupun kami dipisahkan jarak. Dia tidak pernah lupa untuk mengucapkan "sanah helwah" kepada saya setiap tahun. Selain keluarga, hanya dia seorang yang ingat ulangtahun kelahiran saya. 


Saya perkenalkan, sahabat saya ini bernama Ain. Sejujurnya, saya bukan seorang yang mudah mengingat ulangtahun kelahiran orang lain, bahkan beberapa kali juga terlupa ulangtahun sendiri. Tetapi, bila saya diingatkan, sudah semestinya saya akan meraikan semampu saya.


Berbeza dengan Ain yang selalu ingat tarikh lahir saya. Semasa saya masih bujang, jika sahabat saya ini pulang ke kampung halaman, dia akan selalu mengajak saya keluar untuk saling bercerita & makan-makan sama ada sempena "birthday" atau "saja²" dan dia yang belanja ya. Nak diberi duit minyak pun dia tak terima. Mentang² profesion mantap ek 😂 Maaf Ain... Gurau je. Apa yang mampu saya buat hanyalah menyediakan hadiah tak seberapa untuk Ain sebelum keluar dengan dia sebab nak belanja, dia taknak. Dia yang selalu murah hati nak belanja bahkan dia datang jemput saya di rumah. Tak terbalas semua kebaikan Ain ni. 


Setiap tahun bila dia "wish birthday" saya, air mata saya akan bergenang. Bagaimana tidak? Dia tidak pernah lupa meskipun saya selalu lupa beri ucapan untuk dia. Harapnya apabila saya ada peluang untuk hidup mewah, saya berdoa agar berpeluang memberikan hadiah yang lebih bermakna untuk Ain. Dia layak dapat yang terbaik dalam hidup dia.


Sekadar berkongsi, Ain ialah sahabat saya dari sekolah menengah yang sama. Sepanjang lima tahun menuntut ilmu di sekolah yang sama, kami tidak pernah sekelas. Semasa tingkatan 1-3, saya berada di kelas khas (KKQ) yang mana tiada dalam "ranking" kelas. Ketika tingkatan 4, saya di kelas ketiga dan di tingkatan 5, saya di kelas kedua manakala Ain sentiasa di kelas pertama ya kawan². Memang genius budak tu haha tetapi dia memang rajin ya. Keputusan SPM nya pun sudah tentu 11A, alhamdulillah, mungkin 11A+. Saya lupa senarai pelajar yang dapat 11A+ di zaman saya. Yang pasti, saya tak dapat haha. 8A je lah mampu eh.


Berbalik kepada cerita tadi, kami tidak sekelas tetapi macam mana kami boleh rapat? Kami mula betul² rapat ketika di tingkatan lima kerana Ain ialah salah seorang Raisah Lajnah badan dakwah di sekolah kami ketika saya memimpin badan dakwah. Selain itu, kami juga bersama dalam kepimpinan asrama. Ketika saya memimpin Exco Kerohanian, Ain menyandang Ketua Exco Disiplin. Memang tegas orangnya. Saya pun segan pada dia, takut pun ada juga dulu 😂 Kita sesama exco pun takut tau. 


Ain ni, biarpun dia lebih bijak, dia tidak pernah mendahului saya ketika berada di bawah kepimpinan saya dalam badan dakwah. Dia pandai meletakkan diri di mana saja dia berada. Ain ini diibaratkan benih yang subur. Kalau dicampak ke darat, menjadi gunung. Jika dibuang ke laut, menjadi pulau. Dia juga seorang yang boleh memimpin dan dipimpin. Sangat bertanggungjawab orangnya.


Hantaran ini bukan untuk mempromosi atau mencarikan jodoh untuk Ain, tetapi sebagai apresiasi semata-mata tau walaupun Ain ni masih solo 🤭 Ain, walaupun sudah didesak oleh keluarga untuk mencari jodoh, dia tidak pernah tergesa-gesa mencari bahkan dia tidak pernah membina sebarang hubungan dengan bukan mahram. Dengan kata mudah yang boleh difahami anak-anak zaman sekarang, tidak pernah "couple". Orangnya sangat tegas menjaga diri. 


Itulah sedikit sebanyak kisah tentang akhlak sahabat yang saya selalu kagumi.


Ain... Kalau awak ada kesempatan dan masa untuk membaca hantaran saya kali ini, saya nak ucapkan seinfiniti penghargaan kerana masih ada di sisi saya hingga kini. Terima kasih sebab tak pernah lupakan saya walaupun kita tidak selalu saling menghubungi antara satu sama lain. 


Ain... Segala pujian saya untuk awak di atas sana, tidak sekali-kali saya ungkapkan untuk menjadi racun yang boleh melekakan hati awak tetapi itu adalah rasa syukur saya mempunyai sahabat sebaik awak. Semoga hati² kita sentiasa dalam jagaan Allah.


Ain... Saya selalu doakan awak dulu, kini dan insya-Allah selamanya. Semoga suatu hari nanti, awak dikurniakan jodoh & zuriat² soleh di waktu yang tepat. Semoga berbahagia selalu, Ain sayang. Terima kasih sekali lagi untuk segalanya.


♥️♥️♥️

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Hidden" Hantaran

  Assalamualaikum, rakan-rakan. Hari ini saya akan berkongsi tentang "hidden" hantaran. Masih ada yang tidak tahu, apa maksud &quo...