Pengikut

Isnin, 26 Februari 2024

Tomyam & Ayam Celup Tepung

Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian. Hari ini saya nak berkongsi menu bekal ringkas yang saya masak untuk suami. Guna bekas sedia ada aje.


Maaflah gambarnya macam apa dah tu. Kito nyo tak pandai ambil gambar 😂 Pulaktu, tak ada gambar dekat tomyam dengan ayam tu. 

Untuk ayam goreng celup tepung tu, memang serius rasanya macam ayam Mcd. Ramai juga yang sependapat dengan saya walaupun suami saya sendiri lebih suka Tepung Bestari. Okay mari saya kongsikan tepung apa saya guna. Sahabat-sahabat semua boleh beli tepung Bon Chef ni tau. Sebelum ini saya ada cari-cari juga di supermarket dan di mini market yang biasa saya pergi, tak jumpa juga tapi semasa sedang khusyuk scroll aplikasi Tiktok, ternampak orang kongsi video, katanya beli tepung ni di kedai Eco. Ya, hanya dengan harga RM2.40 untuk 200 gram tepung tu. Sebelumni ada juga saya cari di Shopee dan TikTok tapi tak berbaloi sebab kos penghantaran dan harga pun lebih mahal sedikit berbanding beli di Eco. 

Lepastu apa lagi, tengok-tengokla di Eco, ma sha Allah memang rezeki sungguh, ada di Eco. Mula-mula tak berharap sebab fikir mesti dah habis sebab viral rupanya rezeki banyak pack lagi ada masatu. Mungkin la baru restock. Fuh, syukur. Ni dah nak habis stock sebab beli dua pack je haritu. Nanti pergi Eco lagi, haraplah masih ada tepungnya. Ni rupa tepungnya :

Kredit : Shopee Malaysia


Kemudian, kita pergi kepada tomyam. Tomyam ni memang sangat mudah dibuat tapi semestinya saya guna pes tomyam haha. Tak kuasa nak buat sendiri pes tomyamnya. Ini saya kongsikan :


Resepi tomyam untuk dua orang makan (cara saya)


Bahan-bahannya :


Air 1½ cawan

Bawang putih 5 ulas

Bawang holland ½ biji

Lengkuas ukuran ½ ibu jari

Cili padi 4 biji

Serai yang dititik 1 batang

Daun limau purut 4 helai

Pes tomyam 1 setengah sudu besar

Garam 2 sudu kecil

Gula 2 sudu kecil

Susu fullcream/susu cair ½ cawan

Sayur tambahan (pilihan) secukupnya

Tomato 1 biji

Perahan asam limau nipis ½ biji


Cara menyediakan :


1. Isi air dalam periuk, buka api. Bahan yang saya senaraikan tu saya masak untuk dua orang. Tu pun agak2 je semua bahannya tu tau.

2. Tanpa perlu tunggu air mendidih, boleh terus masukkan bawang putih dan lengkuas yang dilenyek dengan pisau besar/alu lesung. Nak potong nipis-nipis pun boleh je. Bawang besar pula tak payahlah beria sampai nak cincang. Potong je lah saiz sederhana macam bentuk segitiga. Korang faham ke eh macam mana? Takpelah kalau tak faham, potong 'freestyle' je haha. Bawang tu agak banyak sebenarnya sebab kami suka bawang dalam kuah.

Lepastu masukkan cili padi yang dah dipotong menyerong, serai yang dititik. Dititik tu sama je lah dengan dihenyak dengan pisau besar/alu lesung tadi tu. Janganla sampai hancur nyah. Pukul sikit je pun bagi batang serai tu retak. Ha lepastu letaklah dalam periuk tadi tu. Seterusnya, letakkan juga daun limau purut. Daun limau purut tu petuanya koyakkan, jangan masukkan daun tu sekali dengan urat daun yang tengah tu sebab takut kuah rasa pahit nanti.

Dan untuk pengetahuan korang, semua bahan di atas tu masukkan sekaligus aje. Tak payahlah step by step disiplin sangat. Masuk je sekaligus, bawang-bawang, cili, lengkuas, serai & daun limau purut.

3. Tunggu mendidih sikit, bubuhla pes tomyam. Saya letak 1½ sudu besar ya. Kacau-kacau.

4. Kemudian, letakkan garam dan gula. Orang Thai tak silap diorang letak gula kabung (warna kuning dan lembut tu). Korang kalau nak letak gula melaka pun boleh. Tapi saya tak ada, jadi letak gula je lah.

Inilah dia rupa gula kabung Thailand. 

Kredit : Lazada

Kalau nak tambah serbuk perasa/ajinomoto pun okay je. Saya tak letak, sebab tak beli tambah lagi. Guna jarang-jarang je. Jimat haha. 

5. Seterusnya, boleh masukkan sayur yang kita nak, saya letak lobak merah je. Tu saja sayur sesuai yang tinggal dalam peti tadi. Boleh letak macam-macam sayur lain juga, contohnya : cendawan, bunga lobak dan anak jagung.

6. Kemudian, boleh tuang susu cair. Saya kehabisan susu cair, jadi saya letak je susu fullcream tu. Sedap aje jugak. Susu ni untuk bagi dia rasa lemak. Fuh, memang sedap. Rasa macam tomyam di kedai Thai. Bolehla buat ghaso-ghaso hihi. Agak² aje banyak mana. 

7. Selepas itu, saya letak juga tomato yang dipotong macam epal. Lepas tu, perah setengah limau nipis. Baru masam dia umphh! Saya ni bukan penggemar masam, tapi kalau tomyam tak ada masam, kurang sedap pula rasanya. Kacaulah sampai rasa kuah dah cukup cantik. Tak nampak cair sangat, warna kuah oren susu macam dalam gambar yang saya share.

Sebelum tutup api tu, jangan lah lupa rasa dulu, dah cukup ke masin, manis, masam dan pedasnya. Kalau belum cukup rasa atau terlebih rasa, 'adjust' la dulu. Jangan main letak je mentang-mentang orang dah 'share' berapa sudu, sebab citarasa kita tak sama, bahkan tu pun saya main agak je. Campak² , kemudian rasa, ikut lidah sendiri.

Dan.... Siap! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sanah Helwah Abuya

Assalamualaikum, sahabat semua. Hari ini saya cuma ingin berkongsi rasa dan cerita indah. Seperti tajuk yang tertera, hari ini ialah hari ba...